Magnesium; wonder mineraal en vonk van leven.

14
feb
2014

Dit keer een verhaal over Magnesium en wat het met je lichaam doet, maar ook wat er gebeurt als je een tekort hebt. Een paar maanden geleden kwam ik er achter (via Bioresonantie) dat ik een magnesium tekort heb. 

 Voor mij een reden om opzoek te gaan naar informatie over Magnesium. Magnesium staat in de top drie van de meest essentiële levensbehoeftes van de mens. Nummer één en twee zijn zuurstof en water.

Het zit, in volkorenbrood, banaan, soja, noten, groene groente, cacao en nog veel meer. Toch hebben veel mensen (ongemerkt) een magnesium tekort. In Nederland is de bodem zeer arm aan het element magnesium. Het gebruik van kunstmest én de industriële voedingsbewerking heeft over het algemeen tot gevolg dat veel mensen in Nederland lijden aan klachten die worden veroorzaakt door min of meer ernstige chronische tekorten van vooral magnesium. Ook zorgen factoren als stress, medicijngebruik, luchtvervuiling, vaccinaties en electrosmog voor een sterke daling van het magnesiumgehalte in het lichaam. Magnesium reguleert maar liefst 325 enzymen in ons lichaam waarvan de productie, het transport en de opslag van energie de belangrijkste functie is.

Ook draagt het mineraal zorg voor de elektrische geleiding in ons zenuwstelsel. Het reguleert ons hartritme, onze bloeddruk en voorkomt epilepsie. Magnesium is essentieel voor de eiwitsynthese van DNA en RNA, dus voor groei en ontwikkeling en het speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een goed functionerend immuunsysteem. Het reguleert tevens de calciumopname in de cellen en waar calcium zorgt voor de contractie, daar zorgt magnesium voor de relaxatiefase. Beiden werken samen en kunnen niet zonder elkaar. Magnesium zorgt dus voor de broodnodige ontspanning van alle skeletspieren, ingewanden en van de hersenen. Het zorgt voor een goede slaap en is minstens zo belangrijk voor een goede botopbouw als calcium. Een groot deel van de botontkalkingepidemie is te wijten aan een chronisch magnesiumtekort. Dit wordt in de reguliere geneeskunde volledig veronachtzaamd.

De volgende klachten kunnen in verband gebracht worden met een magnesium tekort:

Verstijfde, verharde en verkrampte spieren, nervositeit, (chronische) vermoeid, overspannenheid, uitputtingsverschijnselen, onrust, prikkelbaarheid, alertheid-, concentratie-, geheugen- en woordbenoemingsstoornissen, duizeligheid, hoofdpijn, te hoge of te lage bloeddruk (magnesium is een ‘natuurlijke bètablokker’), slaapstoornissen, constipatie, overgevoeligheid voor lawaai en (fel) licht, angsten, fobieën en depressiviteit, stotteren, hypereactiviteit en onhandelbaarheid en nauwelijks te beïnvloeden onrust bij (jonge) kinderen. Problemen met circulatie, spijsvertering, spieren en het zenuwstelsel hangen vaak samen met een magnesiumtekort net als aandoeningen die met “de oude dag” te maken hebben aangezien vooral ouderen vaak een ernstig chronisch magnesiumtekort hebben.

Onderzoeken tonen het verband aan tussen een chronisch magnesiumtekort en astma, diabetes, alcoholisme, Alzheimer, epilepsie, autisme, ADHD, hart- en vaatziekten, CVS, migraine, menopauze, osteoporose, PMS, vruchtbaarheidsproblemen, SIDS, cariës, RSI, auto-immuunziekten zoals MS, ALS, reuma, psoriasis en eczeem, de ziekte van Parkinson en psychische aandoeningen als angst- en paniekstoornissen, depressiviteit, stemmingswisselingen, agressie, bipolaire stoornissen en schizofrenie. Ik ben begonnen met Magnesium voeten baden en heb zelf een bodybutter met magnesium gemaakt. Ook kun je magnesium olie maken. Je neemt een gelijk deel magnesium vlokken en gedistilleerd water. De vlokken lossen op en klaar ben je.

 

One Comment
  1. Hoi Jeannette,

    Dankjewel voor de info!
    Ik slik extra magnesium, maar deze tips zijn ook waardevol.

    laifs

    Beantwoorden
    1

Geef een reactie